Başlangıç HİNDİSTAN TIBBI Yoga Bandha

Warning: Parameter 1 to plgContentAlphacontent::onAfterDisplayTitle() expected to be a reference, value given in /home/jroxemaa/public_html/eastmedicine.net/libraries/joomla/event/event.php on line 67

PostHeaderIcon Bandha

 Bandha 

“Bandha” organizma üzerinde “pranayama” etkilerini güçlendirmek için yogada kullanılan tekniklerden bir tanesidir.

 Bandha: Sanskritçe “bandha” kelimesi “düğüm, kilit; av, yakalama; yol, bağ, prana; ulaşma, elde etme” olarak tercüme edilebilir. Yogada ise “Вandha” bedende Prana akımlarının yönetimi için kullanılır. “Prana” hareket sağlayarak, “bandhanın” belirli yönlerinde bedenden çıkışına mani olur. Fizyolojik bakış açısında “bandha” düzenlendiği bölgedeki kan dolaşımını önemli derece değiştiren “kas kilididir.” Yoga pratik uygulamalarında en sık kullanılan “Bandha’lar” şunlardır:
  • Djalandhara Bandha,
  • Uddiyana Bandha,
  • Mula Bandha.
 Yoga öğrencisinin ilk önce öğrenmesi gereken birinci “bandha” şudur;

“Djalandhara”

 

“Djala”, ağ, süzgeç, örümcek ağı, elek anlamlarına gelmektedir. Yogada Djalhara pozisyonunda boyun ve boğaz kısaltılmıştır, çene altı ise göğsün üst iki bölümü arasına doğru sarkıtılmış vaziyettedir. Yogada bu “bandha’nın”, icra edilmesi esnasında, insanın çene altında kilit oluşturan devre, “Sarvangasane” ve diğer  “asan” hareketlerini benimsemek suretiyle öğrenilir. Djalandhara Bandha, kalp, boyun ve kafa bölümündeki dokulara ve beyne doğru giden kanı ve “pranı” düzenler. Şayet Pranayama “Djalandhara Bandha” olmaksızın icra edilirse, o anda hemen kalp bölgesinde, göz elmacıklarının ardında ve kulak memelerinde basınç hissedilir ve baş dönmesi başlar. Djalandhara Bandha, şu üç “pranayama” sürecinde önemli rol oynar: Puraka (nefes alma), reçaka (nefes verme) ve kumbhaka (alınan nefesin tutulması).

 

"Uddiyana": Kelimenin anlamı  uçuştur. Uddiyana Bandha sürecinde diyafram göğüs kafesi içinde yukarı doğru yükselir, karın boşluğundaki organlar ise omurilik istikametinde geriye doğru giderler. Uddiyana Bandha sürecinde büyük kuş “Prana”, “Meru-dandı”(omurilik) içinde yerleşik olan sinir enerjisinin ana kanalı “Suşumna nadi” üzerine yöneldiği söylenir. Söylenildiğine göre, bu en iyi “bandha’dır” ve  kim onu kendi “guru’su” veya öğretmeni tarafından verilen tavsiyelere uygun olarak sürekli bir şekilde uygularsa, yeniden gençleşir. Yine söylentilere göre, o Ölüm adına bir fili öldüren aslana benzer. Uddiyana sadece “bahya kumbhaka” esnasında, yani solumanın durduğu tam nefes verme, taze nefes alma arasındaki aralıkta  icra edilir.  Diyafram ve karın boşluğu içindeki organları çalıştırır. Diyaframın kalkması esnasında oluşan çukur, kalp kaslarına hafif masaj yapılmasını sağlar ve böylece ona bir takviye verir. “Antara kumbhaka”, yani solumanın tutulduğu, tam nefes almanın ve nefes vermenin başlandığı aralıkta, hiçbir şekilde Uddiyana Bandha yapılmamalıdır. 

 

"Мula": Kök, kaynak, köken veya sebep, üs veya temel anlamını taşır.

Мula Bandha –anüs ve husye torbası arasındaki bölgedir. Bu bölgenin kısaltılması “Apana vayu” karın boşluğunun alt kısmında bulunan enerjiyi yukarıya doğru veya yeri göğüs kafesi bölgesinde bulunan “Prana Vayu” ile birleşim yerine doğru akmak zorunda bırakır.  Mula Bandha ilk önce “antara kambhaki” (nefes aldıktan sonra solunumun tutulması) esnasında yapılmalıdır. Göbekten anüse kadar olan karın boşluğunun alt kısmı o zaman omuriliğe doğru sıkışır ve diyaframa doğru yükselir. Uddiyana Bandha omuriliğe, geriye doğru gerilir ve anüsten göğüs hizasına kadar tüm bölgede kalkar. Ancak Mula Bandha’da ise, anüsten göbeğe kadar karın boşluğunun tüm alt kısmı kısalır, omuriliğe geriye doğru gerilir ve diyaframa doğru yükselir. Mugla Bandha’yı benimsemek, anal büzmecinin (Aşvini Mudra’nın) kısaltılmasına yardımcı olur. Aşva – bu bir attır, Mudra ise – sabit kalan pozdur. Onun böyle adlandırılması, idrarını yapan at tasavvuru doğurmasından kaynaklanır. Çeşitli “asan’ların”, özellikle Tadasanı, Şirşasanı, Sarvangasanı, Urdhva Dhanurasanı, Uştrasanı ve Paşçimottanasanı icra edilmesi esnasında öğrenilmesi mümkündür.

 

 

Bu Bandhaların icra edilmesinde on altı “Adhara” birleştiği söylenir. “Adhara”, “dhr” kökünden türemiştir ve desteklemek demektir. Yogada kelimenin anlamı, hayati önemi olan bölgelere destek anlamını taşır.

İnsan bedeninin hayati önemi taşıyan bu on altı kısmı şunlardır:

 
  1. Ellerin başparmakları
  2. Ayak bileği
  3. Diz
  4. Kalçalar
  5. Cinsel organlar
  6. Anüs
  7. Göbek
  8.  Kalp
  9. Boyun
  10. Boğaz
  11. Damak
  12. Burun
  13. Kaşların arasındaki boşluk
  14. Alın
  15. Baş
  16. Brahmarandhra (bıngıldak)

Deneyimli guru veya uzman öğretmenin gözetimi olmaksızın insanın kendi kendine  “Bandhi” öğrenmesi tehlikelidir.

 

                                          Doğu tıp uzmanı Vladimir Uzun 

 

 
Banner